Menu Sluiten

Geschiedenis Oranjestichting

De geschiedenis van de Oranjestichting gaat terug naar de periode na de Kroning van Koningin Wilhelmina. In die periode zijn er steeds meer oranje activiteiten ontstaan die ook gesubsidieerd werden vanuit de Gemeente Roosendaal. Na de 2e Wereldoorlog zijn er Oranjecomités ontstaan, die elk in een deel van Roosendaal activiteiten organiseerden. Uiteindelijk heeft dit geleid tot één comité voor Roosendaal, waaruit voort ook de Stichting Carnaval Roosendaal is ontstaan.

Een stichting, geen comité

In 1984 is het Oranjecomité Roosendaal omgevormd naar Oranjestichting Roosendaal. Wat houdt dit nu precies in? Wij zijn een stichting met een bestuur die zich vrijwillig inzet voor het organiseren van activiteiten binnen de gemeente Roosendaal. Het grote verschil met een comité is dat wij zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en we hebben onze doelstellingen vastgelegd in statuten. Hierdoor zijn wij een stichting en geen comité meer.

Hoogtepunten Oranjestichting

Wij hebben jaarlijks enkele hoogtepunten waarbij wij als Oranjestichting betrokken zijn. En daar zijn wij trots op! Onze hoogtepunten zijn:

• Jaarlijkse viering van Koningsdag op 27 april (voorheen Koninginnedag op 30 april).
  • Ontvangst van de gedecoreerden samen met de gemeente op 27 april.
  • Jaarlijks leggen wij een krans namens de Engelse bevrijders bij de dodenherdenking op 4 mei.
  • Ontvangst van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima op 12 juni 2013 in de gemeente Roosendaal.
  • Onze bijdrage aan de viering van 75 jaar bevrijding van Roosendaal, met name van de Bevrijdingstapage en de verzorging van een lesprogramma voor alle basisscholen in de gemeente.
  • Het ontstaan van de Stichting Carnaval Roosendaal uit haar gelederen.
  • Jaarlijks terugkerende Oldtimer Oranjerit

Wil je meer te weten komen over de Oranjestichting? Of ben je benieuwd hoe jij je kan aanmelden als bestuurslid? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.